Sisältötulva on tänä päivänä suurempi kuin koskaan ja brändien on yhä vaikeampi herättää huomiota ja sitouttaa yleisöään. Yksi tehokkaimmista ja autenttisimmista keinoista tavoittaa ja sitouttaa yleisöä on user generated content eli UGC – käyttäjien ja sisällöntuottajien itse tuottama sisältö, joka tuo brändin eläväksi aidolla ja luotettavalla tavalla.
5 syytä, miksi UGC on tehokasta:
-
Autenttisuus ja luottamus
Sisällöntuottajat ja käyttäjät, jotka tekevät UGC-videoita, osaavat luoda sisältöä, joka tuntuu luonnolliselta ja samaistuttavalta. He tuovat brändeille kasvot ja tarinat, joihin yleisö samaistuu. Kuluttajat luottavat oikeiden ihmisten kokemuksiin huomattavasti enemmän kuin perinteiseen mainontaan ja pitävät käyttäjien tuottamaa sisältöä sekä autenttisimpana että vaikuttavimpana ostopäätöksiä tehdessään. Jopa 79 % kuluttajista luottaa UGC-sisältöön ostopäätöksiä tehdessään.
-
Monipuolisuus
Näkisitkö itse mieluummin 5 videota samoista tyypeistä samassa huoneessa, vai eri ihmisistä erilaisissa ympäristöissä ja eri näkökulmista? Hyödyntämällä sisällöntuottajien tuottamia materiaaleja saat paitsi monipuolisempaa myös monimuotoisempaa sisältöä. Jokaisella sisällöntuottajalla on omanlaisensa tapa kertoa ja kuvittaa asioita, mikä on myös omiaan luomaan sisältöön moninaisuutta. Indieplacella on laaja sisällöntuottajien verkosto, joten autamme löytämään juuri sinun brändillesi sopivat matchit.
-
Sitoutuneisuus ja yhteisöllisyys
UGC-sisältö antaa ihmisille mahdollisuuden olla osa brändin tarinaa. Kun sisällöntuottajat jakavat kokemuksiaan, muut innostuvat osallistumaan ja brändin ympärille syntyy vahva yhteisö. Yhteisöllisyys on avain ilmiöittämiseen.
-
Vaikuttavuus ja konversiot
Käyttäjien ja sisällöntuottajien luoma sisältö ei ainoastaan vahvista brändimielikuvaa, vaan vaikuttaa myös suoraan ostokäyttäytymiseen. Kuluttajista 56 % sanoo ostavansa todennäköisemmin tuotteen nähtyään sen aidossa ja samaistuttavassa UGC-sisällössä. Erityisesti Gen Z ja millenniaalit pitävät UGC:tä merkittävänä tekijänä ostopäätöksissään, sillä Gen Z -kohderyhmästä 70 % ja milleniaaleista 78 % kertoo UGC:n vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä.
-
Edullinen ja tehokas markkinointi
UGC toimii orgaanisena markkinointikoneistona: sen avulla brändit voivat levittää viestiään laajemmin ja kustannustehokkaammin ilman suuria tuotantobudjetteja. Lisäksi sisällöntuottajat luovat todennäköisesti materiaalia myös nopeammin kuin yritys itse. Brändi antaa sisällöntuotantoon ohjeistukset ja saa valmiit sisällöt tietyn deadlinen puitteissa, ilman tarvetta järjestää omaa tuotantoa.
UGC:n tulevaisuus: mitä seuraavaksi?
UGC kehittyy jatkuvasti, ja brändien on pysyttävä mukana muutoksessa. Lyhytvideot, reaaliaikaiset kokemukset ja interaktiiviset formaatit nousevat yhä suurempaan rooliin, joten on tärkeää, että brändit omaksuvat ne osaksi strategiaansa. Luotu sisältö kannattaa nostaa mahdollisimman monipuolisesti osaksi brändin somekanavia, verkkosivuja ja mainosmateriaaleja. Hyvin tuotettu UGC toimii loistavasti myös mainonnassa. Sen avulla voidaan vähentää mainosväsymystä ja lisätä mainonnan tehokkuutta.
UGC ei ole vain trendi – se on tänä päivänä markkinoinnin kulmakivi. Brändit, jotka ymmärtävät sen voiman ja hyödyntävät sen strategisesti, luovat aidompia yhteyksiä yleisöönsä ja vahvistavat asemaansa markkinoilla.
Inspiroiduitko UGC-sisältöjen tuomista mahdollisuuksista ja olet valmis hyppäämään syvään päätyyn? Ota yhteyttä tiimiimme, niin saat tukun ideoita sisällöntuottajien hyödyntämiseen brändisi kanavissa!
Oletko sisällöntuottaja? Voit hakea verkostoomme sisällöntuottajaksi täältä.
– Roosa Samiola