Ansaittu media on yksi tehokkaimmista keinoista lisätä yrityksen tunnettuutta, uskottavuutta ja vaikuttavuutta erityisesti B2B-markkinoilla. Toisin kuin maksettu mainonta, ansaittu media perustuu ulkopuolisten tahojen, kuten median, vaikuttajien tai asiakkaiden, antamaan huomioon.
Sen kautta saatava medianäkyvyys voi tuoda yritykselle merkittävää lisäarvoa – mutta vain, jos se hyödynnetään oikein. Tässä artikkelissa jaetaan konkreettisia vinkkejä ja esimerkkejä, miten B2B-yritys voi viedä ansaitun näkyvyyden hyödyntämisen seuraavalle tasolle.
Ansaitun näkyvyyden hyödyt B2B-yritykselle
1. Vahvista uskottavuutta ansaitun näkyvyyden avulla
Kun riippumaton taho, kuten alan lehti tai tunnettu bloggaaja, kertoo yrityksestä, se vahvistaa yrityksen uskottavuutta merkittävästi. Esimerkiksi teknologiayritys voi tuoda markkinoille uuden innovaation ja lähettää hyvin laaditun lehdistötiedotteen toimialan medioille tai lähestyä toimittajia kiinnostavalla uutisaiheella, joka liittyy kyseiseen innovaatioon.
Jos aiheella on uutisarvoa ja lähestyminen vakuuttaa toimittajan, yrityksesi voi päätyä alan johtavan median uutisiin. Tämä auttaa yritystä rakentamaan uskottavuutta ja auktoriteettia, mikä on menestyvän ja kasvavan liiketoiminnan yksi tärkeimmistä elementeistä.
Miten kasvattaa uskottavuutta ansaitun medianäkyvyyden avulla?
- Kirkasta yrityksenne tarina, erottuvuustekijät ja mediaviestinnän kulmat – miksi juuri teidän yrityksen tarina ja asiantuntemus ansaitsee näkyvyyttä mediassa?
- Mieti, mitä ajankohtaista, kiinnostavaa ja asiantuntemustanne esille tuovaa aihetta voisitte nostaa esille.
- Lähesty uutisaiheellasi mediaa ja tarjoa hyödyllistä taustatietoa, sekä asiantuntijakommentteja, jotka toimittaja voi suoraan hyödyntää.
2. Tavoita laaja yleisö ansaittua mediaa hyödyntäen
Ansaittu medianäkyvyys voi avata ovia uusille kohderyhmille, joita et muuten tavoittaisi. Esimerkiksi, yrityksesi voi tarjota asiantuntijakirjoituksen arvostettuun alan julkaisuun. Jos nostat artikkelissa esiin konkreettisia haasteita ja ratkaisuja, lukijat mieltävät yrityksesi ongelmanratkaisun asiantuntijaksi.
Parhaimmillaan tämä johtaa siihen, että yleisösi – kuten esimerkiksi sähköpostilistasi, sosiaalisen median kanavasi ja verkkosivuvierailijasi kasvaa. Lisäksi voit tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita.
Miten tavoittaa laajempi yleisö medianäkyvyyden avulla?
- Tarjoa vieraskynäkirjoitusta tai kolumnia kanavaan tai mediaan, joka tavoittaa ihanneasiakkaasi – näin voit tuottaa arvoa yhteistyökumppanille, mutta myös heidän yleisölleen.
- Hyödynnä perinteisen median lisäksi myös podcasteja, sekä yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa, jotka tavoittavat ihanneasiakkaasi – esimerkiksi Instagram- tai LinkedIn-livelähetyksiä.
- Jaa ja promoa vieraskirjoitusta, podcast-haastattelua tai yhteistä livelähetystä omissa sosiaalisen median kanavissa, nosta esille uutiskirjeessä ja varmista, että se saa ansaitun näkyvyyden.
3. Generoi liidejä ja myyntiä PR:n avulla
Medianäkyvyys ei ole vain brändin rakentamista, vaan se voi johtaa suoraan liidien ja myynnin generointiin. Kun potentiaaliset asiakkaat näkevät sinut ja yrityksesi mediassa jakamassa tarinaanne ja asiantuntemustamme tai ottamassa kantaa tärkeään ajankohtaiseen ilmiöön, luottamus rakentuu nopeasti. Tämä voi johtaa suoraan myyntiin nyt tai myöhemmin.
Miten kasvattaa myyntiä ansaitun median avulla?
- Luo kiinnostavia ja ajankohtaisia juttuaiheita yrityksenne tarinan, asiantuntemuksen ja mahdollisesti myös asiakastulosten ympärille.
- Lähesty niitä toimittajia, joita aiheesi todennäköisesti kiinnostaa ja niitä medioita, joita ihanneasiakkaasi lukee.
- Jaa julkaistua mediajuttua säännöllisesti mediassa ja lisää se esille yrityksen verkkosivuille ja kanaviin “mediassa”-osioon, josta se on löydettävissä myöhemmin.
4. Rakenna suhteita ja verkostoidu
Ansaittu media voi avata mahdollisuuksia rakentaa suhteita sekä asiakkaisiin että muihin alan toimijoihin. Esimerkiksi yrityksesi voi osallistua alan tapahtumiin ja jakaa esiintymisistään lehdistötiedotteen, joka voi nostaa sinut ja yrityksesi keskustelun keskiöön.
Miten verkostoitua mediaa hyödyntäen?
- Tarjoudu puhujaksi tapahtumiin, jotka liittyvät alaasi ja joissa voit tavoittaa halutun kohderyhmän.
- Tiedota esiintymisestä verkostollesi ja sosiaalisessa mediassa etukäteen.
- Jaa otteita puheesta myös omissa kanavissa myös esiintymisen jälkeen.
5. Kehitä brändiä ja imagoa
Medianäkyvyys ei ainoastaan tuo yritystä tunnetuksi, vaan se voi myös muovata mielikuvaa brändistäsi haluamaasi suuntaan. Kun teet PR-toimenpiteitä ja hyödynnät ansaittua medianäkyvyyttä strategisesti ja pitkäjänteisesti, tulet näkemään kasvua yrityksesi tunnettuudessa, brändissä ja todennäköisesti myös myynnissä.
Miten kehittää brändiä PR:n keinoin?
-
- Tee PR:ää ja hyödynnä mediaa pitkäjänteisesti ja strategisesti.
- Pidä kiinni avainviesteistäsi luodaksesi johdonmukaista brändimielikuvaa.
- Mittaa tuloksia ja kehitä tekemistä sen perusteella, mikä jo toimii.
Ansaittu media tarjoaa B2B-yrityksille tehokkaan keinon vahvistaa brändiä, kasvattaa tunnettuutta ja lisätä myyntiä. Strategisesti hyödynnettynä se voi nostaa yrityksesi uskottavuuden ja auktoriteetin täysin uudelle tasolle.
Olipa kyse asiantuntijasisällöstä, lehdistötiedotteista tai tapahtumaesiintymisistä, pitkäjänteinen ja johdonmukainen työ ansaitun median parissa maksaa todennäköisesti itsensä takaisin nopeastikin.
Kirjoittajasta:
Taru Tammikallio on PR-strategi, kirjailija, sekä Influential Entrepreneur -yrityksen perustaja. Missiona auttaa kasvuyrityksiä nousemaan alansa johtaviksi toimijoiksi PR:n avulla kasvattaen heidän tunnettuutta ja myyntiä.
More info:
- Vie yrityksesi mediaan – lataa maksuton lehdistötiedotteen tarkistuslista
- Tutustu verkkosivuihin
- Löydät Tarun myös LinkedInistä ja Instagram to
Indieplacen asiantuntijat löydät täältä. Autamme sinua kehittämään B2B-vaikuttajamarkkinointia strategisesti ja tuloksellisesti – juuri brändillesi sopivin ratkaisuin.